Verkooptechnieken

  • Klanten zoeken en vinden
  • Als ondernemer wil je groeien. En om te groeien heb je nieuwe klanten nodig en meer business bij bestaande klanten. Tot zover een open deur. Maar hoe kom je op de radar bij je doelgroep. Lang verhaal kort: het leggen van het fundament om te gaan verkopen.

  • Een elevator pitch
  • Wat maakt dat veel mensen met hun mond vol tanden staan als iemand hen vraagt wat ze doen? Je wilt zoveel vertellen… Wij helpen je met het maken van een goede en effectieve elevator pitch.

  • Een goed verkoopgesprek voeren
  • Gespreksopening, behoeften onderzoeken, voordelen bieden, omgaan met bezwaren en afsluittechnieken. Hier leer je hoe je de verschillende fasen effectief kunt doorlopen.

  • Hoe je de juiste vragen stelt
  • Om er achter te komen waar het nou echt om gaat, kun je vragen stellen om meer informatie te krijgen en zo ‘de vraag achter de vraag’ achterhalen. Wat voor vraag je stelt is afhankelijk van je doel. Hier leer je welke soorten vragen er zijn en wat je ermee bereikt.

  • De sales- en buying funnel
  • De ‘standaard’ sales funnel geeft inzicht in het aantal leads dat gegenereerd moet worden om de verkoopdoelstellingen te realiseren. Bij een buying funnel leer je dat het niet alleen gaat om salesactiviteiten, maar ook om het beantwoorden van vragen waaruit blijkt of de klant wel klaar is voor de volgende stap in het koopproces.

  • Inzichtelijk maken van gedrag
  • Ieder mens heeft zijn 'eigen model van de wereld' en handelt hiernaar in zijn of haar gedrag. Hier leer je hoe jouw vraagstelling en houding optimaal kan zijn in het maken van contact met anderen.

  • PAIN selling
  • Hier leer je welke niveaus van pijn er zijn en welke vragen dan de juiste zijn. Door de juiste vragen te stellen tijdens dit proces kan een verkoper een technisch probleem benoemen en het belang ervan vergroten. Hier leren we hoe pijnpunten het leven van een verkoper gemakkelijker maken.

  • PEN selling
  • Van alle ´techneuten´ zal 95% zich laten verleiden om direct naar de inhoud van het product of dienst te gaan. Hier leer je creativiteit gebruiken binnen ‘solution based selling’.

  • Scotsman methode
  • Bij het kwalificeren van uitstaande offertes c.q. prospects wordt deze methode gebruikt om de scoringskans in te schatten. Hier krijg je inzicht in jouw kansen en vormt The Scotsman een goede checklist om te bepalen of je moet gaan investeren in het salesproces.

  • Hoe omgaan met bezwaren
  • Waarom komt een klant toch met bezwaren als je als verkoper jezelf goed hebt voorbereid, de klantsituatie kent én de perfecte oplossing voor het door de klant genoemde probleem hebt aangeboden in een offerte? Hier leer je waar het nou echt om gaat bij klantbezwaren, hoe je er mee om kunt gaan en een opdracht kunt binnenhalen.